Tuesday, February 19, 2019
Probleme de la Predication: Noeud Central du Sophiste de Platon Essay
Probleme de la Predication Noeud Central du Sophiste de PlatonABSTRACT Some scholars have gear up the dealing of the problem of predication, or attribution, in the Sophist (251a-e), a digression, or a treatment of a trivial question and an insignificant example. We counsel to reconsider the importance of Platos dogma on the subject from the principal of view of the epistemology- ontology relationship in Plato. This leads to a replacement of the passage at bottom the whole dialogue. Beginning with the definition of the sophist, Plato goes on to treat the mimetic art and rise ups himself confronting a perplexing difficulty how to understand falsehood, either in suasion or in discourse. This is an epistemological difficulty, which raises the central difficulty of how to attribute non-being to being. So, the affectionateness of the matter is the possibility of predication, as Plato states very clearly (238a). The solution arises from the doctrine of the community of species, mak ing possible any attribution of one thing to another. In looking carefully to the dialogue as a whole, we find that the passage 251a-e, dealing with the general problem of predication, occupies a central position, in all meanings, even numerically (between 236e and 264a).Dans le passage 251 a-e du Sophiste, Platon pose dabord le problme de la prdication, ensuite celui de la communaut diethylstilbesterol genres. Quel est le lien entre ces deux problmes? et quel est la place de ce passage (I) dans lensemble des dveloppements du Sophiste?(I) Expliquons ... comment il se peut faire que nous dsignions une seule et mme chose par une pluralit de noms ... Nous nonons lhomme ... en lui appliquant de multiples dnominations. Nous lui attribuons couleurs, formes, ... ... borne pas nommer (cf. 251 bl nous ne disons pas seulement de lhomme quil est homme, mais effectue un achvement, en entrelaant les verbes avec les noms). (22) Lon Robin (Les rapports de ltre et de la connaissance d aprs Plato n, Paris, 1957, p. 100), et Joseph Moreau (Realisme et idalisme chez Platon, Paris, 1951, p. 38) taient arrivs, de leurs cots, une position analogue.(23) Si lon considre que le vritable dialogue commance 236 e (position du problme de la fausset) et se termine 264 a (fin de la solution), ou mme quil commence 231 c (rcapitulation des dfinitions) et se termine 268 d (dfinition du sophiste et fin rel), on trouvera que le texte de notre problme occupe une position matriellement centrale il est prcd de 15 pages et suivi par 13 dans le premier cas, et vient aprs 19 et prcde 17 dans le deuxime.
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